Концептуальні механізми цифрової трансформації в індустрії гостинності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7468.7.2.2024.335188

Ключові слова:

індустрія гостинності, туризм, цифрові технології, креативні практики, цифровізація, сталий розвиток

Анотація

Актуальність. Трансформаційний вплив цифровізації на індустрію гостинності перетворює її з традиційної галузі на інноваційну екосистему. В умовах глобальної конкуренції та динамічних змін споживчих очікувань цифрова трансформація стає не просто опціональною можливістю, а стратегічною необхідністю для підприємств сфери гостинності. Це забезпечує інструменти для оптимізації бізнес-процесів, персоналізації послуг, розширення ринкових ніш і зміцнення конкурентних позицій. Отже, дослідження концептуальних механізмів процесу цифрової трансформації є критично важливим для розуміння та ефективного впровадження цифрових інновацій, що забезпечить сталий розвиток і конкурентоспроможність суб’єктів індустрії гостинності в сучасних умовах. Мета і методи. Мета статті полягає в теоретико-методологічному обґрунтуванні концептуальних засад механізмів цифрової трансформації в середовищі індустрії гостинності в Україні. Методологія дослідження передбачає застосування аналітичного, теоретичного, соціокультурного та концептуального методів, а також принципів діалектичної методології на основі, зокрема, всебічного розгляду предмета, логічності та розвитку, що дали змогу виокремити й обґрунтувати специфіку концептуальних цифрових механізмів крізь призму трансформаційних процесів індустрії гостинності. Результати. Розкрито й обґрунтовано теоретико-методологічне підґрунтя концептуалізації цифрової трансформації, що сприятиме сталому розвитку індустрії гостинності України в умовах глобальної цифровізації економічних процесів. Акцентовано на секторі туризму як драйвері формування та розвитку бренду «Гостинна Україна». Висновки та обговорення. Доведено, що досягнення конкурентоспроможності підприємств потребує впровадження концепції креативних цифрових технологій як чинника забезпечення сталого розвитку індустрії гостинності в секторальній взаємодії. Обґрунтовано, що ефективне впровадження цифрових технологій у діяльність підприємств має базуватися на чітко визначених принципах, що забезпечать системність і результативність процесу цифрової трансформації на основі клієнтоорієнтованості. Підкреслено, що такий процес передбачає створення персоналізованого цифрового досвіду, забезпечення зручності взаємодії через різні канали комунікації та формування індивідуальних пропозицій на основі аналізу даних про уподобання клієнтів. Це реалізується через інтеграцію внутрішніх систем із зовнішніми платформами (глобальними системами бронювання, платіжними системами, партнерськими сервісами), що забезпечують конкурентоспроможне функціонування індустрії гостинності як єдиної екосистеми. Наукова новизна одержаних результатів полягає у формуванні й обґрунтуванні стратегії ефективної цифровізації як комплексної моделі трансформації індустрії гостинності, що охоплює взаємопов’язані рівні (технологічний, операційний і стратегічний), для кожного з яких визначено ключові компоненти, інструменти та очікувані результати впровадження в індустрії гостинності України. Практичне значення одержаних результатів виявляється у запропонованих напрямах удосконалення індустрії гостинності України в умовах цифрової трансформації, що передбачає системний підхід до впровадження інноваційних рішень на трьох рівнях –технологічному, рівні бізнес-процесів і стратегічному.

Біографія автора

Христина Плецан, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидатка наук з державного управління

Посилання

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2018, January 17). Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018–2020 roky ta zatverdzhennia planu zakhodiv shchodo yii realizatsii [On approval of the Concept for the development of the digital economy and society of Ukraine for 2018–2020 and approval of the action plan for its implementation] (Order No. 67-p). Verkhovna Rada of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-p#Text [in Ukrainian].

Digitalization. (n.d.). In Oxford Learner's Dictionaries. Retrieved October 21, 2024, from https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/digitalization?q=digitalization [in English].

Dobovo. (n.d.). Holovna [Home]. Retrieved October 21, 2024, from https://www.dobovo.com/ua/ [in Ukrainian].

Dzhyndzhoian, V., Khodak, O., & Yakovleva-Melnyk, N. (2024). Aktyvizatsiia protsesiv tsyfrovizatsii ta vprovadzhennia innovatsiinykh instrumentiv u sferi hostynnosti [Activation of digitization processes and introduction of innovative tools in the field of hospitality]. Challenges and Issues of Modern Science, 2, 409–421. https://cims.fti.dp.ua/j/article/view/180 [in Ukrainian].

Filipiak, B. Z., Dylewski, M., & Kalinowski, M. (2023). Economic development trends in the EU tourism industry. Towards the digitalization process and sustainability. Quality & Quantity, 57(Suppl. 3), 321–346. https://doi.org/10.1007/s11135-020-01056-9 [in English].

Flat Planet. (n.d.). Your personal audio guide in cities and museums across the world. Retrieved October 20, 2024, from https://flatplanet.app/en [in English].

Google Arts & Culture. (n.d.). Home. Retrieved October 21, 2024, from https://artsandculture. google.com [in English].

Holovchuk, Yu., Khudoba, O., & Bodnar, R. (2023). Didzhytalizatsiia u suchasnii industrii turyzmu ta hostynnosti: problemy i perspektyvni napriamy [Digitalization in the modern tourism and hospitality industry: Problems and prospective directions]. Problems of Modern Transformations. Series: Economics and Management, 8. https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-8-12-03 [in Ukrainian].

Hotels24.ua. (n.d.). Holovna [Home]. Retrieved Sepembert 9, 2024, from https://hotels24.ua [in Ukrainian].

IT-tour. (n.d.). Holovna [Home]. Retrieved October 21, 2024, from https://www.ittour.com.ua/ [in Ukrainian].

Koruna Hotell. (n.d.). Videotour –hotel-resort "Koruna". Retrieved October 21, 2024, from https://koruna.ua/videotour [in Ukrainian].

Kovalevska, I., & Tarasova, V. (2023, January 24–27). Orhanizatsiia broniuvannia turystychnykh posluh turoperatoramy za dopomohoiu system rezervuvannia [Organization of booking of tourist services by tour operators using reservation systems]. In Theoretical aspects of education development [Conference proceedings] (pp. 556–561). International Science Group [in Ukrainian].

Lviv.travel. (n.d.). Holovna [Home]. Retrieved October 21, 2024, from https://lviv.travel/ [in Ukrainian].

Marusei, T. (2020). Didzhytalizatsiia turystychnoho sektoru yak instrument rozvytku v suchasnykh umovakh [Digitalization of the tourist sector as a tool of development in modern conditions]. Efektyvna ekonomika, 8. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.8.73 [in Ukrainian].

MoiTuristy. (n.d.). Holovna [Home]. Retrieved October 21, 2024, from https://moituristy.ua/ua [in Ukrainian].

Pletsan, K. (2021). Theoretical and methodological principles of digitalisation of cultural space in the process of creative industry development in Ukraine. Culture and Arts in the Modern World, 22, 85–102. https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235897 [in English].

Pokhodyty vdoma po muzeiu? V Mykolaievi prezentuvaly virtualnu halereiu [Visiting a museum at home? A virtual gallery was presented in Mykolaiv]. (2024, November 6). O, More. City. https://omore.city/articles/389561/cifrova-kolekciya-mikolaivskogo-muzeyu [in Ukrainian].

Premier Palace Hotel. (n.d.). Virtualnyi tur [Virtual tour]. Retrieved October 21, 2024, from https://premier-palace.phnr.com/ua/virtual-tour [in English].

Serohina, N., Petryshchenko, N., & Andrlic, B. (2019). Digital marketing in hotels. Marketing and Digital Technologies, 3(3), 35–42. https://doi.org/10.15276/mdt.3.3.2019.4 [in English].

Ukrainian Cultural Foundation. (2024, November 4). "Lvivshchyna. Unikalnyi spadok": zavantazhuite mobilnyi zastosunok z pamiatkamy rehionu za pidtrymky UKF ["Lviv Region. Unique Heritage": Download a mobile application with the region's sights with the support of the UCF]. https://ucf.in.ua/news/lvivshchyna-unikalnyi-spadok [in Ukrainian].

Verhun, A., Buntova, N., Boretska, N., Borysova, O., & Shevchuk, S. (2022). Digital tools for the development of the hospitality and tourism industry in the context of a digitized economy. Economic Affairs, 67(4), 869–876. https://doi.org/10.46852/0424-2513.4s.2022.20 [in English].

Visit Sumy. (n.d.). Holovna [Home]. Retrieved October 21, 2024, from https://visit.sumy.ua/ [in Ukrainian].

Visit Ukraine Today. (n.d.). (n.d.). Home. Retrieved October 21, 2024, from https://visitukraine.today [in English].

Whiteberry Hotel. (n.d.). Virtualnyi 3D tur nashym hotelem [Virtual 3D tour of our hotel]. Retrieved October 21, 2024, from https://whiteberry.site/tour360/ [in English].

Zubekhina, T. V., & Matviichuk, L. Yu. (2024). Orhanizatsiino-ekonomichni instrumenty stratehichnoho rozvytku pidpryiemstv industrii hostynnosti v umovakh tsyfrovizatsii [Organisational and economic instruments for the strategic development of hospitality industry enterprises in the context of digitalisation]. Digital Economy and Economic Security, 6(15), 273–278. https://doi.org/10.32782/dees.15-43 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-15

Як цитувати

Плецан, Х. (2025). Концептуальні механізми цифрової трансформації в індустрії гостинності. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації, 7(2), 294–307. https://doi.org/10.31866/2616-7468.7.2.2024.335188

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА, МАРКЕТИНГ, МЕНЕДЖМЕНТ, КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ТА КОМУНІКАТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ІНДУСТРІЇ ГОСТИННОСТІ