Формування та реалізація стратегії підвищення конкурентоспроможності суб’єкта ресторанного бізнесу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7468.7.2.2024.335172

Ключові слова:

ресторан, ефективність, конкурентоспроможність, ресторанний бізнес, стратегія, управління якістю, розвиток підприємства

Анотація

Актуальність. У сучасних кризових умовах нестабільного, однак динамічного розвитку ринку ресторанних послуг проблема підвищення конкурентоспроможності суб’єктів ресторанного бізнесу набуває особливої актуальності. Ресторанна галузь є однією з найбільш чутливих до змін споживчих настроїв, сучасних тенденцій, економічних коливань та технологічних інновацій. Успіх на цьому ринку визначається здатністю компаній стрімко реагувати та адаптуватися до нових викликів, пропонувати унікальний продукт і забезпечувати високу якість обслуговування. В умовах пандемії, воєнних дій та подальших трансформацій споживчої поведінки саме конкурентоспроможність стає ключовим фактором виживання та розвитку суб’єктів ресторанного бізнесу. На особливу увагу заслуговує дослідження стратегій підвищення конкурентоспроможності мережевих операторів ресторанного ринку, які володіють значними ресурсами та потенціалом для впровадження інновацій. Водночас масштаби діяльності і складність бізнес-процесів ставлять перед ними додаткові виклики в управлінні якістю послуг та ефективністю операцій. Тому розроблення науково обґрунтованих підходів до формування та реалізації стратегії підвищення конкурентоспроможності суб’єктів ресторанного бізнесу є актуальним і безперервним завданням сучасної економічної науки та практики менеджменту. Мета і методи. Мета статті полягає у дослідженні сутності та обґрунтуванні теоретичних положень, розробленні методичних підходів та практичних рекомендацій щодо формування стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємств ресторанного бізнесу. Інтерпретована для дослідження наукова тематика обумовила використання загальноекономічних, аналітичних та статистичних методів, що дозволили визначити теоретичні підходи і побудувати гіпотетичний інструментарій дослідження, сформувати відповідну систему стратегії підвищення конкурентоспроможності суб’єкта ресторанного бізнесу. Результати. Проаналізовано отримані результати, які полягають у розвитку теоретичних засад та розробленні практичних рекомендацій щодо формування стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємств ресторанного бізнесу. Розглянуто та удосконалено визначення поняття «конкурентоспроможність суб’єкта ресторанного бізнесу» з урахуванням специфіки галузі і сучасних тенденцій розвитку ринку. Запропоновано методичний підхід до комплексної оцінки конкурентоспроможності мережі ресторанів на основі інтегрального показника, що враховує фінансові та нефінансові аспекти діяльності суб’єкта ресторанного бізнесу. Обґрунтовано доцільність застосування стратегії цифрової трансформації як оптимального напряму підвищення конкурентоспроможності мережі ресторанів у сучасних умовах. Перспективами подальших досліджень є ґрунтовне опрацювання методології та апробація стратегії підвищення конкурентоспроможності суб’єкта ресторанного бізнесу, які доповняться практичними сучасними інсайтами цієї сфери і зовнішніми факторами. Висновки та обговорення. Проведене дослідження продемонструвало актуальність запропонованих заходів для підвищення конкурентоспроможності суб’єкта ресторанного бізнесу, розроблено стратегію для мережі ресторанів «!FEST», а також обґрунтовано вибір оптимального стратегічного підходу. Використані в дослідженні джерела підтверджують важливість формування та реалізації стратегії підвищення конкурентоспроможності суб’єкта ресторанного бізнесу.

Біографія автора

Ганна Ворошилова, Київський університет культури

Кандидатка економічних наук

Посилання

Ansoff, I. H., & McDonnell, E. J. (1990). Implanting strategic management (2nd ed.). Prentice Hall [in English].

Fisunenko, P. A. (2020). Pidkhody do vyznachennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva: sutnist ta evoliutsiia poniattia [Approaches to determining the competitiveness of the enterprise: The essence and evolution of the concept]. Business Navigator, 2(58), 152–161. https://doi.org/10.32847/business-navigator.58-28 [in Ukrainian].

Ivaniuta, V. F. (2008). Teoretyko-metodolohichni pidkhody formuvannia konkurentospromozhnosti [Theoretical and methodological approaches to the formation of competitiveness]. Ahroinkom, 1–2, 97–101 [in Ukrainian].

Kryvenko, L. V. (Ed.). (2018). Suchasni mekhanizmy zabezpechennia konkurentospromozhnosti natsionalnoi ekonomiky [Modern mechanisms for ensuring the competitiveness of the national economy]. Sumy State University [in Ukrainian].

Levytska, I. V., Klymchuk, A. O., & Kozhushko, S. P. (2023). Problemy z rivnem oplaty pratsi yak chynnykom motyvatsii personalu v industrii hostynnosti Ukrainy [The problems with the pay level as a factor of staff motivation in the hospitality industry of Ukraine]. Academy Review, 1(58), 148–159. https://doi.org/10.32342/2074-5354-2023-1-58-11 [in Ukrainian].

Motsa, A. A., Shevchuk, S. M., & Sereda, N. M. (2022). Perspektyvy pisliavoiennoho vidnovlennia sfery turyzmu v Ukraini [Prospects of the post-war recovery of tourism in Ukraine]. Economy and Society, 41. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-31 [in Ukrainian].

Naherniuk, D. V. (2016). Osnovni chynnyky, shcho formuiut konkurentospromozhnist pidpryiemstv restorannoho hospodarstva [The main factors forming the competitiveness of enterprises of catering business]. Efektyvna ekonomika, 9. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5142 [in Ukrainian].

Porter, M. E. (1985). Competitive advantage: Creating and sustaining superior perfomance. Free Press; Collier Macmillan [in English].

Smolin, I. V. (2015). Stratehichna konkurentospromozhnist pidpryiemstva: zmistovni imperatyvy ta kryterii otsiniuvannia [Strategic competitiveness: Content imperatives and evaluation criterias]. Strategy of Economic Development of Ukraine, 36, 126–137 [in Ukrainian].

Stryhul, L., Aleksandrova, V., & Zhadan, T. (2022). Doslidzhennia suchasnoho stanu ta vyznachennia perspektyv funktsionuvannia industrii turyzmu ta hostynnosti Ukrainy [Study of the current state and determination of prospects for the functioning of tourism and hospitality industry of Ukraine]. Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences), 4, 54–58. https://doi.org/10.20998/2519-4461.2022.4.54 [in Ukrainian].

Tsybulska, E. I., & Matsyhura, V. I. (2018). Teoretychni pidkhody do formuvannia stratehii pidvyshchennia konkurentospromozhnosti orhanizatsii [Theoretical approaches to the formation of strategy of increasing competitiveness of organization]. Uzhorod National University Herald. Series: International Economic Relations and World Economy, 22(3), 98– 102 [in Ukrainian].

Yurynets, Z. V. (2015). Doslidzhennia konkurentnoho seredovyshcha rynku turystychnykh posluh Ukrainy [The analysis of the competitive environment of the market of tourist services in Ukraine]. Efektyvna ekonomika, 1. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3759 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-15

Як цитувати

Ворошилова, Г. (2025). Формування та реалізація стратегії підвищення конкурентоспроможності суб’єкта ресторанного бізнесу. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації, 7(2), 196–206. https://doi.org/10.31866/2616-7468.7.2.2024.335172

Номер

Розділ

СТРАТЕГІЧНИЙ ТА ІННОВАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ЗАКЛАДІВ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ