SMM-менеджмент суб’єкта ресторанного бізнесу
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7468.7.1.2024.305958Ключові слова:
соціальні мережі, інновації, ресторан, ефективність, SMM-стратегії, онлайн-продажіАнотація
Актуальність. Розвиток ресторанного бізнесу сьогодні лежить у площині цифрового середовища, де позиціонування та просування бренду формують предикати споживчої поведінки і репутацію власників (фаундерів) та бренду в цілому. Досягненню цієї мети сприяє соціальний медіа маркетинг (social media marketing – далі SMM) як один із провідних напрямів маркетинг-менеджменту. Оскільки соціальні мережі є провідними каналами пошуку інформації та комунікацій між суб’єктами бізнесу і споживачами продукту, моніторинг ефективності використання їхнього функціоналу у просуванні бренду є актуальним тактичним і стратегічним завданням. Оцінювання управлінських та забезпечувальних процесів маркетингу, аналітика ключових показників ефективності (КРІ) та метрик дають розуміння фаундерам і менеджерам ресторану, на якій стадії життєвого циклу перебувають бізнес і продукт та які маркетингові стратегії є доцільними, тому їх опрацювання та фасилітація методології використання на практиці є важливим завданням досягнення бізнес-цілей за допомогою соціальних мереж.
Мета дослідження полягає в обґрунтуванні SMM-менеджменту як системного підходу з успішного просування суб’єкта ресторанного бізнесу і його продукту.
В основу методів дослідження було покладено гіпотезу про ефективність позиціонування ресторанного закладу в соціальних мережах, яка дозволяє охопити та залучити більший обсяг цільової аудиторії, збільшити продажі. Інтерпретована для дослідження наукова тематика обумовила використання загальноекономічних, аналітичних і статистичних методів, що дозволили визначити теоретичні підходи та побудувати гіпотетичний інструментарій дослідження, сформувати відповідну систему маркетинг-менеджменту суб’єкта ресторанного бізнесу.
Результати. Здійснено опрацювання дефініції «SMM-менеджмент», визначено його основні цілі, ініціативи та функції. Оцінено в динаміці передумови розвитку ресторанних брендів у соціальних мережах. Сформовано модель SMM-просування ресторанного бренду, яка є чек-листом для формування системи маркетинг-менеджменту в соціальних мережах. Охарактеризовано недоліки та переваги комерційних активностей у соціальному медіапросторі, що забезпечують адекватну оцінку можливих ризиків чи можливостей розвитку. Розглянуто конкретні кроки до формування системи SMM-менеджменту та оцінювання окремих адженд. Запропоновано напрямки розвитку системи SMM-менеджменту на основі використання певної стратегії, що спирається на амбіції фаундерів бізнесу, а також цілі менеджменту ресторану. Перспективами подальших досліджень є ґрунтовне опрацювання методології та апробація інструментів ефектометрії SMM-менеджменту, які доповняться практичними інсайтами суб’єктів ресторанного бізнесу.
Висновки та обговорення. Проведене дослідження продемонструвало актуальність SMM-менеджменту, оскільки дозволяє вивчити та науково обґрунтувати напрями діяльності в цифровому просторі, що є необхідною умовою утримання лояльності споживачів і запобігання репутаційних втрат для суб’єктів ресторанного бізнесу. Використані в дослідженні джерела підтверджують важливість просування в соціальних мережах ресторанного бренду і його продукту, що є елементом системи маркетинг-менеджменту суб’єкта бізнесу.
Посилання
Banit, O. (2022). Vykorystannia SMM-tekhnolohii u sferi hotelno-restorannoho biznesu [Use of SMM-technologies in the field of hotel and restaurant business]. Economics. Management. Innovations, 1(30). https://doi.org/10.35433/issn2410-3748-2022-1(30)-1 [in Ukrainian].
Feehan, B. (2023, February 21). 2023 Social Media Industry Benchmark Report. Rival IQ. https://www.rivaliq.com/blog/social-media-industry-benchmark-report/ [in Ukrainian].
Genesis. (n.d.). Konspekt do modulia 5.1. Social Media Marketing (SMM) [Synopsis for module 5.1. Social Media Marketing (SMM)]. Retrieved November 28, 2023, from http://surl.li/pghlx [in Ukrainian].
GlobalLogic. (n.d.). Vtracheni mozhlyvosti: ukraintsi nadaiut bilshu perevahu rozvazhalnym sotsmerezham, nizh profesiinomu LinkedIn [Missed opportunities: Ukrainians prefer entertainment social networks more than professional LinkedIn]. Retrieved November 27, 2023, from https://www.globallogic.com/ua/about/news/social-networks-and-opportunitites/ [in Ukrainian].
Gradus Research Company. (2023, November). Ukraintsi vse chastishe obyraiut spozhyvaty novyny u formati video [Ukrainians increasingly choose to consume news in video format]. https://gradus.app/uk/open-reports/ukrainians-are-increasingly-choosing-consume-news-video-format-and-messengers-remain-top/ [in Ukrainian].
Holitsyn, A. (2021). Teoretyko-metodolohichni aspekty formuvannia ta rozvytku SMM-stratehii pidpryiemstva [Theoretical and methodological aspects of formation and development of SMM enterprise strategy]. Market Infrastructure, 57, 51–56. https://doi.org/10.32843/infrastruct57-7 [in Ukrainian].
Kapinus, L. V., Poluda, T. A., & Nikolaienko, I. V. (2019). Marketynhovi SMM-tekhnolohii pidpryiemstv kharchovoi promyslovosti na onlain-rynku [SMM-technologies of the food industry enterprises in the online market]. Scientific Notes of Taurida National V. I. Vernadsky University. Series: Economy and Management, 6(1), 59–64. https://doi.org/10.32838/2523-4803/69-6-11 [in Ukrainian].
Kutidze, L. S., & Savchuk, I. O. (2016). Otsinka pokaznykiv efektyvnosti reklamnoi kampanii v merezhi Internet [Assessment of perfomance indicators of advertising campaign on the Internet]. Young Scientist, 4(31), 100–103. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/4/25.pdf [in Ukrainian].
Levytska, I. V., & Postova, V. V. (2017). Stratehichne upravlinnia rozvytkom pidpryiemstv restorannoho biznesu [Strategic management of the development of restaurant business enterprises]. Young Scientist, 2(42), 271–275. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/2/65.pdf [in Ukrainian].
Liashenko, A. (2021, February 25). V Ukraini internet stav populiarnishym za telebachennia. Doslidzhennia [In Ukraine, the Internet has become more popular than television. Research]. Creativity.ua. https://creativity.ua/marketing-and-advertising/v-ukraini-internet-stav-populiarnishym-za-telebachennia-doslidzhennia/ [in Ukrainian].
Marketynh ta prodazhi [Marketing and sales]. (n.d.). SendPulse. https://sendpulse.ua/blog/category/marketing-and-sales [in Ukrainian].
Microsoft. (n.d.). Shcho take OKR (tsili ta kliuchovi rezultaty)? [What are OKRs (objectives and key results)?]. Retrieved November 28, 2023, from https://www.microsoft.com/uk-ua/microsoft-viva/what-is-okr-objective-key-results [in Ukrainian].
Pashchenko, O. P., Vyhovskyi, V. H., & Zavalii, T. O. (2022). Zastosuvannia suchasnykh instrumentiv marketynhu yak fundament pidvyshchennia efektyvnosti menedzhmentu orhanizatsii [The application of modern marketing tools as a foundation to increase the management efficiency of the organizations]. Market Infrastructure, 63, 77–81. https://doi.org/10.32843/infrastruct63-15 [in Ukrainian].
Proskurnina, N. V. (2020). Formuvannia partnerskykh vidnosyn instrumentamy marketynhu v sotsialnykh merezhakh [Forming partnership relations by applying social media marketing tools]. The Problems of Economy, 4(46), 201–209. https://doi.org/10.32983/2222-0712-2020-4-201-209 [in Ukrainian].
Ratynskyi, V. (2017, May 11–12). Perevahy marketynhu v sotsialnykh merezhakh [Advantages of marketing in social networks]. In Rozvytok sotsialno-ekonomichnykh system v heoekonomichnomu prostori: teoriia, metodolohiia, orhanizatsiia obliku ta opodatkuvannia [Development of socio-economic systems in the geo-economic space: Theory, methodology, organization of accounting and taxation] [Conference proceedings] (pp. 129–130). Ternopil Ivan Puluj National Technical University [in Ukrainian].
Rovai, S. (2019, July). SMM and customer purchasing experience: The Chinese way. In Global Fashion Management Conference [Conference proceedings] (pp. 600–603). Global Alliance of Marketing & Management Associations. https://doi.org/10.15444/gfmc2019.06.01.04 [in English].
Rulinska, O. (2021). Osoblyvosti SMM yak instrumentu strakhovoho marketynhu [Features of SMM as an insurance marketing tool]. Market Infrastructure, 59, 110–115. https://doi.org/10.32843/infrastruct59-20 [in Ukrainian].
Rybina, O. I., Shepilov, K. O., & Pysarenko, D. O. (2020). Syla "laiku". Vplyv marketynhu v sotsialnykh merezhakh na zaluchennia kliientiv [The power of "like". The influence of marketing in social networks on attracting clients]. Visnyk of Sumy State University. Economics Series, 1, 118–123. https://doi.org/10.21272/1817-9215.2020.1-12 [in Ukrainian].
Shalimova, D. (2022, January 27). Brendy u sotsmerezhakh, yak zapamiatatysia [Brands in social networks, how to be remembered]. Brander. http://surl.li/dkftm [in Ukrainian].
Shandrivska, O. Ye., & Sokolov, Yu. S. (2022). Protses formuvannia stratehii SMM-prosuvannia: osoblyvosti ta etapy stvorennia [The process of forming an SMM promotion strategy: Features and stages of creation]. Management and Entrepreneurship in Ukraine: The stages of Formation and Problems of Development, 2(8), 137–147. http://surl.li/jlffc [in Ukrainian].
Shkil, L. (2022, April 30). 63% liudei zaraz onlain. Velykyi zvit Digital 2022 pro korystuvachiv internetu [63% of people are online now. The big Digital 2022 report on Internet users]. Ain. https://ain.ua/2022/04/30/zvit-digital-2022/ [in Ukrainian].
Shtal, T. V., & Dmytriiev, H. B. (2019). SMM yak suchasni tekhnolohii marketynhy [SMM as modern marketing technologies]. Business Inform, 12(503), 446–452. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-12-446-452 [in Ukrainian].
Somova, O. (2022, July 22). Yak zminyvsia reitynh sotsialnykh merezh v Ukraini ta sviti: aktualna statystyka pislia 24 liutoho 2022 roku [How the rating of social networks in Ukraine and the world has changed: Current statistics after February 24, 2022]. Webpromo. https://bit.ly/3u8C0Tw [in Ukrainian].
Trad, N., & Dabbagh, M. (2020). Use of social media as an effective marketing tool for fashion startups in Saudi Arabia. Open Journal of Social Sciences, 8(11), 319–332. https://doi.org/10.4236/jss.2020.811029 [in English].
Uholkova, O. (2021). Tsyfrovyi marketynh ta sotsialni merezhi [Digital marketing and social networks]. Management and Entrepreneurship in Ukraine: The stages of Formation and Problems of Development, 3(1), 146–152. http://surl.li/jfxpq [in Ukrainian].
Vynohradova, O. V., & Nedopako, N. M. (2022). Marketynh u sotsialnykh merezhakh [Marketing in social networks]. Derzhavnyi universytet telekomunikatsii [in Ukrainian].
Yin, L. (2018). Social Media Monitoring (SMM) with CRM in Symantec. Open Journal of Business and Management, 6(2), 412–427. https://doi.org/10.4236/ojbm.2018.62030 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ірина Верезомська, Людмила Бовш, Ганна Ворошилова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.