Антикризове управління підприємствами готельно-ресторанного бізнесу як ургентний інструментарій подолання непередбачуваних ситуацій у складних економічних умовах

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7468.7.1.2024.305955

Ключові слова:

антикризове управління на підприємстві, складні економічні умови, готельно-ресторанний бізнес, банкрутство, ургентні інструменти, цифрові технології, штучний інтелект (ШІ)

Анотація

Актуальність. Трансформаційні процеси соціально-економічних, політичних відносин в Україні, зумовлених нестабільністю світу, зміною умов господарювання, економічних зв’язків зі споживачами і співробітниками актуалізують та потребують гнучкості і адаптивності систем антикризового управління. В таких непередбачуваних ситуаціях, зумовлених роками пандемії та війни, економіка України перебуває у складних кризових економічних умовах, які бізнесу необхідно подолати та зменшити імовірність криз і їх наслідків, а також бути готовими до відновлення соціально-економічних відносин, які можливі тільки через застосування нових сучасних гнучких і адаптивних управлінських дій (інструментів).

Метою статті є науково-прикладне обґрунтування використання ургентного інструментарію антикризового управління на підприємствах готельно-ресторанного бізнесу у складних економічних умовах функціонування.

Методи дослідження. В рамках дослідження використано низку наукових методів, які дали змогу провести належний теоретичний і практичний аналізи визначеної проблеми, зокрема ‒ методу аналогій, методів структурно-функціонального аналізу й синтезу; методів теоретичного аналізу та узагальнення; методів опису і класифікації; методів аналітичного дослідження, статистичного, системного аналізу, методів спостереження, порівняння та вимірювання; методів абстрагування і конкретизації.

Результати. У статті актуалізовано і обумовлено необхідність подальших теоретико-прикладних досліджень щодо викликів глобалізаційних соціально-економічних процесів через зміну світів, парадигм, концепцій, методів управління сучасним бізнесом. Конкретизовані сучасні принципи розвитку готельно-ресторанного бізнесу. Обґрунтовано дотримання принципів та цілей сталого розвитку, які декларовані глобальним договором ООН в Україні. Розглянуті можливості адаптувати положення антикризового управління в умовах нового BANI-світу, який прийшов на зміну VUCA-світу. Нова реальність потребує нових механізмів і умов існування готельно-ресторанного бізнесу. Проаналізовано існуючу систему антикризового управління і окреслені необхідні зміни подолання непередбачуваних кризових ситуацій, об’єктивно зумовлених роками пандемії і війн у світі і в Україні. Наведена експертна оцінка фахівців щодо стану проблем і тенденцій збереження, відновлення та розвитку готельно-ресторанного бізнесу на основі нових технологічних рішень, пов’язаних із процесами технологізації бізнес-процесів та застосуванням ШІ. На науково-прикладному рівні розглянуто використання в сучасній практиці управління системи ургентних дій (інструментів), що підсилить результативність бізнес-процесів у складних економічних умовах і мінімізує ризики банкрутств. Обґрунтовано особливу актуальність проведення змін у бізнес-моделях, враховуючи існуючі парадигми розвитку в BANI-світі і використання необхідного у кризових економічних умовах ургентного інструментарію для подолання непередбачуваних кризових ситуацій.

Висновки та обговорення. Для збереження, відновлення і розвитку підприємств готельно-ресторанного бізнесу, які сьогодні перебувають у складних економічних умовах, зумовлених кризовим станом світової економіки та економіки України, необхідні негайні ургентні дії системи управління бізнесом, які рекомендують науковці і практики від бізнесу. Нова реальність економічного світу потребує від бізнесу усвідомлення крихкості економіко-фінансових та організаційно-виробничих систем, розуміння динамічних змін у бізнес-процесах і створення інноваційних механізмів у бізнесі, які протистоятимуть епосі хаосу, інформаційного перезавантаження та технологічного стрімкого зростання. Зброєю для нашої перемоги, як зазначив відомий український економіст Валерій Пекар (2020), на рівні кожної людини, організації та цілої української нації є стратегічне бачення, самоорганізація, середовище довіри, готовність до змін, психологічна, інституційна і технологічна зрілість.

Біографії авторів

Людмила Батченко, Київський національний університет культури і мистецтв

Докторка економічних наук

Лілія Гончар, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидатка економічних наук

Валерія Коваленко, Київський національний університет культури і мистецтв

Асистентка

Посилання

Badre, B. (2024, February 9). Zakhoplennia i zhakh. Yakyi stsenarii maibutnoho obraty dlia ShI [Delight and horror. What future scenario to choose for AI]. NV. https://nv.ua/ukr/opinion/yak-shtuchniy-intelekt-zminit-lyudstvo-shcho-kazhut-eksperti-50391127.html [in Ukrainian].

Batchenko, L. V., Honchar, L. O., & Beliak, A. O. (2020). Formuvannia mekhanizmu finansovoi stiikosti pidpryiemstv sfery hostynnosti: orhanizatsiino-ekonomichnyi analiz [Formation of the mechanism of financial sustainability of hospitality: Organizational and economic analysis]. Entrepreneurship and Trade, 27, 13–20. https://doi.org/10.36477/2522-1256-2020-27-02 [in Ukrainian].

Bolotnov, D. (2022). Osoblyvosti antykryzovoho upravlinnia vitchyznianymy pidpryiemstvamy [Features of anti-crisis management of domestic enterprises]. Innovation and Sustainability, 2, 171–176. https://doi.org/10.31649/ins.2022.2.171.176 [in Ukrainian].

Cascio, J. (2020, April 29). Facing the age of chaos. Medium. https://medium.com/@cascio/facing-the-age-of-chaos-b00687b1f51d [in English].

Cherniavskyi, A. D. (2006). Antykryzove upravlinnia pidpryiemstvom [Anti-crisis management of the enterprise]. Interregional Academy of Personnel Management [in Ukrainian].

Crisis. (2009). In The Oxford English dictionary (2nd ed.) [CD-ROM]. Oxford University Press [in English].

Crisis. (n.d.). In Cambridge dictionary. Cambridge University Press. Retrieved May 19, 2023, from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/crisis [in English].

Hlinka, V. (2024a, January 16). Pro shcho hovoryly Volodymyr Zelenskyi ta svitovi lidery na druhyi den Vsesvitnoho ekonomichnoho forumu. Shchodennyk Davosu vid Forbes [What Volodymyr Zelenskyi and world leaders talked about on the second day of the World Economic Forum. Davos diary by Forbes]. Forbes. https://forbes.ua/svit/vsesvitniy-ekonomichniy-forum-den-drugiy-16012024-18549 [in Ukrainian].

Hlinka, V. (2024b, January 18). "10 rokiv na zavershennia viiny v Ukraini". Na chetvertyi den VEF svitovi lidery hovoryly pro maibutnie Ukrainy ta RF, konflikt v Izraili, zahrozy ShI ta ekonomiku maibutnoho. Shchodennyk Davosu vid Forbes [On the fourth day of the WEF, world leaders talked about the future of Ukraine and the Russian Federation, the conflict in Israel, AI threats and the economy of the future. Davos diary by Forbes]. Forbes. https://forbes.ua/svit/vsesvitniy-ekonomichniy-forum-u-davosi-den-chetvertiy-18012024-18612 [in Ukrainian].

Hlobalnyi dohovir OON v Ukraini [UN Global Compact in Ukraine]. (n.d.). Global Compact Network Ukraine. Retrieved January 11, 2024, from https://globalcompact.org.ua/gd-oon-v-ukraini/ [in Ukrainian].

Honchar, L. O., Poplavska, A. V., & Aukhimik, O. V. (2021). Upravlinskyi analiz osoblyvostei systemy kontrolinhu v hotelno-restorannomu biznesi [Management analysis of the features of the control system in the hotel and restaurant business]. Tourism and Hospitality Industry in Central and Eastern Europe, 3, 12–17. https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-3-2 [in Ukrainian].

Honchar, L., Batchenko, L., & Aukhimik, O. (2021). Zabezpechennia efektyvnosti systemy kontrolinhu v hotelno-restorannomu biznesi: aspektnyi analiz [Ensuring the efficiency of the controlling system in the hotel and restaurant business: Aspect analysis]. Economy and Society, 32. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-3 [in Ukrainian].

Honchar, L., Kovalenko, V., & Sokyra, A. (2022). Teoretyko-prykladni aspekty antykryzovoho upravlinnia u sferi hostynnosti: porivnialno-analitychnyi pidkhid [Theoretical and applied aspects of crisis management in the hospitality industry: A comparative and analytical approach]. Economy and Society, 46. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-46-52 [in Ukrainian].

Ivanova, N. Yu., & Sokolova, N. Μ. (2005). Kontseptualnyi pidkhid do provedennia antykryzovoho monitorynhu pidpryiemstva [Conceptual approach to conducting crisis-proof monitoring of enterprise]. Scientific Papers NaUKMA. Economics, 44, 85–88 [in Ukrainian].

Kryvoviaziuk, I. V. (2020). Antykryzove upravlinnia pidpryiemstvom [Anti-crisis management of the enterprise] (3rd ed.). Kondor [in Ukrainian].

Lihonenko, L. O., Tarasiuk, M. V., & Khilenko, O. O. (2005). Antykryzove upravlinnia pidpryiemstvom [Anti-crisis management of the enterprise]. Kyiv National University of Trade and Economics [in Ukrainian].

Millward, W. T. (2023, October 10). IBM CEO Arvind Krishna: 80 percent of AI opportunity lies in deployment, a potential partner boon. CRN. https://bit.ly/4dnUMYZ [in English].

Nizalov, D. V. (2001). Antykryzove upravlinnia: vybir metodiv [Anti-crisis management: Choice of methods]. Naukovi pratsi. Ekonomichni nauky, 9, 56–58 [in Ukrainian].

Pekar, V. (2020, October 28). Svit ta Ukraina: fazovyi perekhid [The world and Ukraine: Phase transition] (I. Podolska, prep.). Zbruc. https://zbruc.eu/node/101193 [in Ukrainian].

Pohrebniak, A. Yu. (2016). Mekhanizm antykryzovoho upravlinnia na pidpryiemstvakh mashynobuduvannia [The mechanism of crisis management in engineering companies] [Abstract of PhD Dissertation, National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"] [in Ukrainian].

Ruban, V. M. (2015). Antykryzovi instrumenty ta osnovni funktsii antykryzovoho menedzhmentu [Crisis management tools and the basic functions of crisis management]. Galician Economic Journal, 1(48), 109–114 [in Ukrainian].

Shtanhret, A. M., & Kopyliuk, O. I. (2007). Antykryzove upravlinnia pidpryiemstvom [Anti-crisis management of the enterprise]. Znannia [in Ukrainian].

Svyrydenko, Yu. (2024, January 19). Pidsumky Davosu: stavka na promyslovist [Conclusions of Davos: A bet on industry]. Ekonomichna pravda. https://www.epravda.com.ua/columns/2024/01/19/708946/ [in Ukrainian].

Sytnyk, L. S. (2000). Orhanizatsiino-ekonomichnyi mekhanizm antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvom [Organizational and economic mechanism of anti-crisis management of the enterprise]. Institute of Industrial Economics of National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].

Taleb, N. N. (2021). Antykrykhkist. Pro (ne)vrazlyve u realnomu zhytti [Antifragility. About the (in) vulnerable in real life] (4th ed.; M. Klymchuk, Trans.). Nash format [in Ukrainian].

Vinokurov, Ya. (2024, January 20). Viina, shtuchnyi intelekt ta "oda kapitalizmu". Holovne z forumu v Davosi [War, artificial intelligence and "ode to capitalism". The main thing from the forum in Davos]. Ekonomichna pravda. https://www.epravda.com.ua/publications/2024/01/20/708967/ [in Ukrainian].

Yeroshek, R. (2024, January 11). Yak viina vplynula na restorannyi biznes ta chy naikrashchyi zaraz chas, aby vidkryty svii zaklad? [How did the war affect the restaurant business and is now the best time to open your own restaurant?] [Audio podcast episode]. In Khroniky ekonomiky [Chronicles of economics]. NV. https://podcasts.nv.ua/episode/28100.html [in Ukrainian].

Yurynets, O. V. (2021). Urhentni instrumenty antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvamy v umovakh yevroatlantychnoi intehratsii [Urgent tools of anti-crisis management of enterprises in the conditions of Euro-Atlantic integration] [Doctoral Dissertation, Lviv Polytechnic National University]. https://lpnu.ua/sites/default/files/2021/dissertation/15864/d47-2.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-15

Як цитувати

Батченко, Л., Гончар, Л., & Коваленко, В. (2024). Антикризове управління підприємствами готельно-ресторанного бізнесу як ургентний інструментарій подолання непередбачуваних ситуацій у складних економічних умовах. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації, 7(1), 48–70. https://doi.org/10.31866/2616-7468.7.1.2024.305955

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ