Інвестиційна привабливість готельно-ресторанного та туристичного бізнесу в Україні: фінансові індикатори внутрішніх загроз

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.2.2022.270093

Ключові слова:

інвестиційна привабливість підприємства, стан інвестиційної привабливості підприємства, матриці ідентифікації стану інвестиційної привабливості підприємства, фінансові індикатори, готельно-ресторанний та туристичний бізнес

Анотація

Актуальність. У нинішніх реаліях пандемії COVІD-19 та воєнного стану в Україні кожне підприємство має зосередитися на трансформації процесів забезпечення і розвитку, що дозволить швидко реагувати на виклики, які супроводжують його діяльність, постійно змінюватися та модифікуватися і головне – бути інвестиційно привабливим.

Метою статті є комплексне оцінювання інвестиційної привабливості підприємств готельно-ресторанного та туристичного бізнесу на основі використання запропонованої триступеневої системи фінансових індикаторів.

Методи дослідження. У дослідженні застосовано загальнонаукові та емпіричні прийоми, що базуються на системному підході: абстрактно-логічний, групування, порівняння, графічний, коефіцієнтний, моделювання, аналізу і синтезу, формалізації, узагальнення.

Результати. Обґрунтовано систему комплексного оцінювання інвестиційної привабливості підприємств готельно-ресторанного та туристичного бізнесу, що передбачає використання ключових фінансових індикаторів, які дозволяють визначити рівень ліквідності та рентабельності діяльності, рівень фінансової стійкості і рентабельності фінансових ресурсів. Взаємозв’язок між певними групами індикаторів дозволив побудувати матриці ідентифікації стану інвестиційної привабливості поточної діяльності та стану загальної інвестиційної привабливості підприємства, а також дев’ятиквадрантну матрицю зонування загального стану інвестиційної привабливості підприємства. Апробація запропонованої системи оцінювання на основі офіційних статистичних даних дозволила проаналізувати динаміку стану інвестиційної привабливості підприємств готельно-ресторанного і туристичного бізнесу із позиції внутрішніх фінансових загроз за період 2013–2021 років.

Висновки та обговорення. Практичне використання запропонованої триступеневої системи оцінювання доводить, що вона є зручним, простим, зрозумілим та ефективним інструментом для діагностики рівня і стану інвестиційної привабливості підприємства. Використання запропонованого підходу може стати ефективним механізмом управління поточною діяльністю підприємств готельно-ресторанного та туристичного бізнесу й інформативним інструментарієм факторного аналізу в процесі управління їх інвестиційною привабливістю із позиції внутрішніх фінансових загроз.

Наукова новизна отриманих результатів дослідження полягає в обґрунтуванні та апробації сучасного інструментарію комплексного оцінювання інвестиційної привабливості підприємств готельно-ресторанного та туристичного бізнесу із позиції внутрішніх фінансових загроз, який дозволяє ефективно управляти нею в поточному періоді, а також може стати основою для формування стратегічних напрямків фінансового розвитку і прогнозування рівня інвестиційної привабливості на перспективний період.

Біографії авторів

Лариса Докієнко, Луганський національний університет ім. Тараса Шевченка

Кандидатка економічних наук

Віктор Тринчук, Луганський національний університет ім. Тараса Шевченка

Кандидат економічних наук

Посилання

Almeida, A., & Machado, L. P. (2021). Rural Development and Rural Tourism: The Impact of Infrastructure Investments. In R. A. Castanho, G. Couto, & R. Santos (Eds.), Peripheral Territories, Tourism, and Regional Development. IntechOpen. https://doi.org/10.5772/intechopen.95610 [in English].

Antoniuk, K. (2022). Analiz definitsii "forsait investytsiinoi pryvablyvosti turyzmu": sutnist ta kharakterystyka [Analysis of the definition "foresite of tourism investment attractiveness": essence and characteristics]. Mechanism of an Economic Regulation, 1–2(95–96), 14–18. https://doi.org/10.32782/mer.2022.95-96.02 [in Ukrainian].

Basyuk, T. P. (2013). Investytsiina pryvablyvist pidpryiemstv hotelno-restorannoho biznesu [Investment attractiveness of hotel and restaurant business enterprises]. Bulletin of Zaporizhzhya National University. Economic Sciences, 4(20), 12–18 [in Ukrainian].

Bazhenova, S., Pologovska, Yu., & Kantsur, I. (2022). Rozvytok hotelno-restorannoho biznesu v umovakh sohodennia [Development of hotel and restaurant business in today’s conditions]. Economy and Society, 38. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-22 [in Ukrainian].

Binda, J., Prokopenko, M., Ramskyi, A., Shuplat, O., Halan, L., & Mykhaylenko, D. (2020). Assessment of investment attractiveness of industrial enterprises. International Journal of Management (IJM), 11(2), 27–35. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31198/8/A_Ramskyi_J_Binda_M_Prokopenko_IJM_11_FITU.pdf [in English].

Boshota, N. V. (2018). Finansovo-ekonomichnyi efekt diialnosti turystychnoho biznesu rehioniv Ukrainy [Financial and economic effect of tourism business activity in the regions of Ukraine]. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.2631426 [in Ukrainian].

Bryl, K. H. (2010). Vyznachennia skladovykh mekhanizmu pidvyshchennia investytsiino-innovatsiinoi pryvablyvosti turystychnykh tsentriv [Determination of the components of the mechanism of increasing the investment and innovation attractiveness of tourist centers]. Investments: Practice and Experience, 24, 12–15 [in Ukrainian].

Dorożyński, T., & Kuna-Marszałek, A. (2016). Investments Attractiveness. The Case of the Visegrad Group Countries. Comparative Economic Research, 19(1), 117–138. https://doi.org/10.1515/cer-2016-0007 [in English].

Dzwigol, H., Aleinikova, O., Umanska, Yu., Shmygol, N., & Pushak, Ya. (2019). An entrepreneurship model for assessing the investment attractiveness of regions. Journal of Entrepreneurship Education, 22(1S), 1–7 https://www.abacademies.org/articles/An-entrepreneurship-model-assessing-the-investment-1528-2651-22-S1-339.pdf [in English].

Gutkevych, S. (2019). Investment attractiveness of industries: features and trends. Baltic Journal of Economic Studies, 5(3), 50–58. http://doi.org/10.30525/2256-0742/2019-5-3-50-58 [in English].

Hrynyuk, N., & Dokiienko, L. (2022). Finansovi indykatory zabezpechennia investytsiinoi pryvablyvosti pidpryiemstva [Financial indicators of ensuring the investment attractiveness of the enterprise]. Foreign Trade: Economics, Finance, Law, 3(116), 81–96. https://doi.org/10.31617/zt.knute.2022(122)06 [in Ukrainian].

Jantoń-Drozdowska, E., & Majewska, M. (2016). Investment attractiveness of Central and Eastern European countries in the light of new locational advantages development. Equilibrium, 11(1), 97–119. https://doi.org/10.1051/shsconf/20196706029 [in English].

Karyuk, V. I. (2019). Pryvablyvist turyzmu yak skladova konkurentospromozhnosti Ukrainy [The attractiveness of tourism as a component of Ukraine’s competitiveness]. Theoretical and Applied Issues of Economics, 2(39), 46–55. https://doi.org/10.17721/tppe.2019.39.5 [in Ukrainian].

Kostyrko, L., Kostyrko, R., Sereda, O., & Chernodubova, E. (2019, June 6–8). Problems and prospects of management of investment attractiveness of subjects of business. In SHS Web of Conferences, Proceedings of the Fifteenth Scientific and Practical International Conference "International Transport Infrastructure, Industrial Centers and Corporate Logistics" (Vol. 67, Article 06029). EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/shsconf/20196706029 [in English].

Kovtunenko, Yu. V., Kovtunenko, K. V., Mamontenko, N. & Orekhova, K. V. (2018). Analysis of the Ukrainian enterprise’s activity development in the hospitality service field. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 4(27), 151–158. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i27.154180 [in English].

Kovtunenko, Yu., Palzhok, N., Tarutina, P., & Babynina, M. (2022). Vplyv Covid-19 na ekonomichne seredovyshche hotelno-restorannoho biznesu [Impact of COVID-19 on the economic state of the hotel and restaurant business]. Economic forum, 1, 120–126 [in Ukrainian].

Kryvko, A. (2020). Investytsiina pryvablyvist hotelnoho hospodarstva Ukrainy [Investment attractiveness of the hotel industry of Ukraine]. State and Regions. Series: Economics and Business, 3(114), 1, 101–106. https://doi.org/10.32840/1814-1161/2020-3-18 [in Ukrainian].

Morozova, O. (2020). Investytsiinist – osnovnyi chynnyk rozvytku turystychnoi haluzi pivdennoho rehionu [Investment – the main factor of development of tourist branch of southern region]. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, 2, 168–176. https://doi.org/10.32851/2708-0366/2020.2.21 [in Ukrainian].

Mukha, R. (2021). Doslidzhennia stanu hotelno-restorannoi industrii Ukrainy ta vplyv pandemii COVID-19 na nei [Research of the state of the hotel and restaurant industry of Ukraine and the impact of the COVID-19 pandemic on it]. Efektyvna ekonomika, 7. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.7.90 [in Ukrainian].

Nikolchuk, J. M. (2020). Hotelno-restorannyi biznes: suchasnyi stan, finansove zabezpechennia, investytsiina pryvablyvist ta perspektyvy podalshoho rozvytku v Ukraini [Hotel and Restaurant Business: Current Status, Financial Provision, Investment Attractiveness and Prospects for Further Development in Ukraine]. Business Inform, 5, 218–226. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-5-218-226 [in Ukrainian].

Pohrebniak, L., Dudiak, R., & Buhil, S. (2020). Vplyv pandemii COVID-19 na stan turystychnoho ta rekreatsiinoho biznesu v Ukraini [The impact of the COVID-19 pandemic on the conditions of tourism and recreation business in Ukraine]. Agrarian Economy, 13(3–4), 62–67. https://doi.org/10.31734/agrarecon2020.03-04.062 [in Ukrainian].

Rosłon, J. (2015). Działalność inwestycyjna w obiektach agroturystycznych [Investment activity of agrotourist farms]. The Scientific Journals of the Learned Society of Ostrołęka, 29, 232–240 [in Polish].

Roszko-Wójtowicz, E., & Grzelak, M. (2021). Multi-dimensional analysis of regional investment attractiveness in Poland. Equilibrium, 16(1), 103–138. https://doi.org/10.24136/eq.2021.004 [in English].

Sichka, I. I. (2019). Investytsiina pryvablyvist hotelnoho biznesu v Ukraini [Investment attractiveness of the hotel business in Ukraine]. Business Navigator, 6(566), 31–35 [in Ukrainian].

Shytikova, T. V. (2018). Zarubizhnyi dosvid vyznachennia pryvablyvosti sfery turyzmu v inozemnykh krainakh [The Foreign Experience in Determining the Attractiveness of the Tourism Sector in Foreign Countries]. Business Inform, 10, 82–87 [in Ukrainian].

Sułkowska, W. (Ed.). (2013). Rynek ubezpieczeń: współczesne problemy [The insurance market: contemporary problems]. Difin [in Polish].

Svitlychna, V., Tonkoshkur, M., & Kravtsova, S. (2020). Turyzm pid chas pandemii: stan ta perspektyvy rozvytku [Tourism during a pandemic: the state and prospects of development]. Market Infrastructure, 49, 213–217. https://doi.org/10.32843/infrastruct49-36 [in Ukrainian].

Tamošiūnienė, R., Dobrovolskienė, N., & Vaidila, M. (2021, November 19–20). Assesment of investment attractiveness of socially responsible enterprises in the example of companies operating in the Baltic countries. In UNITECH 2021 Gabrovo, Proceedings of the International Scientific Conference (pp. 150–155). Technical University of Gabrovo [in English].

Umantsiv, Iu., Cherlenjak, I., Prikhodko, V., Sonko, Y., & Shtan, M. (2021). Integrated evaluation of investment attractiveness in the context of economic sectors: Ukraine as a case study. Investment Management and Financial Innovations, 18(2), 118–129. https://doi.org/10.21511/imfi.18(2).2021.10 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-27

Як цитувати

Докієнко, Л., & Тринчук, В. (2022). Інвестиційна привабливість готельно-ресторанного та туристичного бізнесу в Україні: фінансові індикатори внутрішніх загроз. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації, 5(2), 210–228. https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.2.2022.270093

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ