Кіберзахист готельних брендів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.2.2022.270089

Ключові слова:

кіберзахист, кібербезпека, кіберризики, готельний бренд, цифровий простір, технологічна дорожня карта, сканування горизонту

Анотація

Актуальність. Готельна сфера зазнала значних фінансових потрясінь під час пандемії, які загострились в умовах військового стану в Україні. Актуальною стала проблематика захисту нематеріальних активів, зокрема в умовах, коли деякі вітчизняні готелі мають російських бенефіціарів та певні міжнародні бренди лишились працювати в Росії, що розв’язала повномасштабну війну в Україні. Крім фізичного знищення, готелі стали також предметом інформаційної війни та кіберзлочинів. Тому питання кіберзахисту брендів стали важливою складовою стратегії розвитку, зокрема в умовах цифровізації. Актуальність дослідження полягає в ідентифікації кіберзагроз та визначенні основних аспектів захисту від них, що спирається на наукові судження та практичні огляди.

Мета і методи. Мета статті полягає у дослідженні сутності кіберзахисту брендів та обґрунтуванні механізму його забезпечення. Інтерпретована для розвідки наукова тематика обумовила використання загальнонаукових і спеціальних методів, що дозволили визначити операційні дефініції та побудувати гіпотетичний інструментарій дослідження. Так, для формулювання теоретичних підходів були застосовані методи аналізу, синтезу та індукції. Для оцінювання кіберзагроз і потенційного впливу цифрових інновацій на можливості кіберзахисту було використано метод сканування горизонту. Зі свого боку, моделювання було використано для створення референтної моделі кіберзахисту готельного бренду. В процесі формування візуального сценарію форсайту кіберзахисту готельних брендів у ракурсі розвитку цифрових технологій було застосовано метод технологічної дорожньої карти, який спирається на апріорні сюжети й точки критичних рішень.

Результати. Здійснено опрацювання дефініції «кіберзахист», визначено його основні елементи. Зроблено акцент на цифрових комунікаціях як ключових драйверах системи продажів, що провокують ризики для безпеки готельного бренду. Оцінено параметри готельних брендів, що працюють в Україні, у динаміці. Охарактеризовано джерела підтримки готельних брендів на формальних і неформальних рівнях комунікацій, що забезпечують кібербезпеку готельного бренду. Розглянуто ключові проблеми забезпечення кіберзахисту брендів в Україні, зокрема недостатня увага до управління ризиками, що спричиняє фінансові й репутаційні втрати, а також зупинки бізнес-процесів готелю. Запропоновано напрямки підвищення рівня кіберзахисту на основі використання тактики кіберстійкості, що спирається на носіїв бренду та категорії кіберризиків; а також заходи з управління неформальними каналами комунікації. Перспективами подальших досліджень є оцінювання ефективності управління кіберзахистом суб’єктів готельного бізнесу на тлі зростання кібератак і кіберзагроз в українському цифровому просторі.

Висновки та обговорення. Проведене дослідження продемонструвало актуальність наукових опрацювань проблематики кіберзахисту готельного бренду, оскільки дозволяє вивчити та науково обґрунтувати напрями створення стратегічних форпостів, що є необхідною умовою утримання лояльності споживачів та запобігання фінансових і репутаційних втрат для суб’єктів готельного бізнесу, профілактики банкрутства. Використані в дослідженні наукові праці підтверджують важливість захисту бренду у цифровому просторі, що є елементом економічної безпеки готелю.

Біографії авторів

Ірина Верезомська, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидатка економічних наук

Людмила Бовш, Державний торговельно-економічний університет

Кандидатка економічних наук

Ксенія Приходько, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладачка

Христина Баклан, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістрантка

Посилання

Arcuri, M. C., Gai, L., Ielasi, F., & Ventisette, E. (2020). Cyber attacks on hospitality sector: stock market reaction. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 11(2), 277–290. https://doi.org/10.1108/JHTT-05-2019-0080 [in English].

Artiukhov, A. Ye. (2019). Dorozhnia karta rozvytku system zabezpechennia yakosti osvity u VNZ: osvitnii ta sotsialno-ekonomichnyi aspekty [Roadmap for the development of quality assurance systems in higher education institutions: educational and socio-economic aspects]. Black sea economic studies, 37, 243–247. http://bses.in.ua/journals/2019/37_2019/48.pdf [in Ukrainian].

Asbaş, C., & Tuzlukaya, S. (2022). Cyberattack and Cyberwarfare Strategies for Businesses. In F. Özsungur (Ed.), Conflict Management in Digital Business (pp. 303–328). Emerald. https://doi.org/10.1108/978-1-80262-773-220221027 [in English].

Bezpeka: holovni trendy 2022 [Security: the main trends of 2022]. (n.d.). SmartEl. Retrieved September 15, 2022, from https://smartel.ua/ua/articles/bezopasnost-glavnye-trendy-2022/ [in Ukrainian].

Blishchuk, K. M., & Kozak, I. I. (2021). Brendynh u sferi hotelnoho biznesu [Branding in the field of hotel business]. Efficiency of public administration. 3–4(68–69), 22–32. https://doi.org/10.36930/506802 [in Ukrainian].

Boiko, M., Bovsh, L., & Okhrimenko, A. (2022). Kryzostiikist turystychnoho biznesu v umovakh voiennoho stanu [Crisis resilience of the tourism business in martial law]. Commodities and markets, 2(42), 31–47. https://doi.org/10.31617/2.2022(42)03 [in Ukrainian].

Brand Finance. (2022). Hotels 50 2022: The annual report on the most valuable and strongest hotel brands. https://brandirectory.com/download-report/brand-finance-hotels-50-2022-preview.pdf [in English].

Buriak, R. V. (2019, March 19). Komunikatsiina stratehiia brendu v tsyfrovomu suspilstvi [Brand communication strategy in the digital society]. In Zhurnalistyka ta reklama: vektory vzaiemodii [Journalism and advertising: vectors of interaction], Abstract of papers of the International Scientific and Practical Conference (pp. 71–74). Kyiv National University of Trade and Economics. http://dx.doi.org/10.31617/k.knute.2019-03-19.24 [in Ukrainian].

Chen, H. S., & Fiscus, J. (2018). The inhospitable vulnerability: A need for cybersecurity risk assessment in the hospitality industry. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 9(2), 223–234. https://doi.org/10.1108/JHTT-07-2017-0044 [in English].

Creado, Y., & Ramteke, V. (2020). Active cyber defence strategies and techniques for banks and financial institutions. Journal of Financial Crime, 27(3), 771–780. https://doi.org/10.1108/JFC-01-2020-0008 [in English].

Faivishenko, D. (2020, May 1). Brend-stratehiia: instrumenty planuvannia [Brand strategy: planning tools]. In Naukove zabezpechennia tekhnolohichnoho prohresu XXI storichchia [Scientific support of technological progress of the XXI century], Proceedings of the International Scientific Conference (Vol. 1, pp. 20–21). Mizhnarodnyi tsentr naukovykh doslidzhen. https://doi.org/10.36074/01.05.2020.v1.03 [in Ukrainian].

Guitton, C. (2017, June 19–20). Foiling cyber attacks. In 2017 International Conference on Cyber Security and Protection of Digital Services (Cyber Security) (pp. 1–7). Institute of Electrical and Electronics Engineers. https://doi.org/10.1109/cybersecpods.2017.8074853 [in English].

Gwebu, K., & Barrows, C. W. (2020). Data breaches in hospitality: is the industry different? Journal of Hospitality and Tourism Technology, 11(3), 511–527. https://doi.org/10.1108/JHTT-11-2019-0138 [in English].

Hazizova, Yu. (2022). Kiberzlochynnist v Ukraini. Era tsyfrovykh tekhnolohii – era novykh zlochyniv [Cybercrime in Ukraine. The era of digital technologies is the era of new crimes]. Yuryst & Zakon, 12(646). https://uz.ligazakon.ua/ua/magazine_article/EA013606 [in Ukrainian].

Karachyna, N. P. (2017, March 15–24). Etymolohiia ta rozvytok traktuvannia ekonomichnoi katehorii "brend" [Etymology and development of interpretation of the economic category "brand"]. In Materialy XLVI naukovo-tekhnichnoi konferentsii pidrozdiliv Vinnytskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu [Proceedings of the XLVI scientific and technical conference of subdivisions of the Vinnytsia National Technical University] (pp. 2551– 2554). Vinnytsia National Technical University. https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fm/all-fm-2017/paper/view%20File/3025/2228 [in Ukrainian].

Karter, S. (2022, June 1). Marriott i Hilton obmirkovuiut vykhid z rosii [Marriott and Hilton are considering exiting russia]. UNN. https://www.unn.com.ua/uk/news/1979427-marriott-i-hilton-obmirkovuyut-vikhid-z-rosiyi [in Ukrainian].

Kirnosova, M. (2021). Authenticity of brands in the marketing commodity policy of the enterprise. VUZF Review, 6(3), 78–89. https://doi.org/10.38188/2534-9228.21.3.09 [in English].

Liha Zakon. (2021, December 21). Biznes pid zahrozoiu kiberataky. Yak zakhystyty kompaniiu? [Business is at risk of a cyber attack. How to protect the company?]. https://biz.ligazakon.net/news/208297_bznes-pd-zagrozoyu-kberataki-yak-zakhistiti-kompanyu [in Ukrainian].

Mamonova, H., & Pozdniakova, L. (2020, December 4). Osoblyvosti strakhuvannia kiber-ryzykiv [Features of cyber risk insurance]. In Mizhdystsyplinarni naukovi doslidzhennia: osoblyvosti ta tendentsii [Interdisciplinary scientific research: features and trends], Proceedings of the International Scientific Conference (Vol. 2, pp. 91–93). Mizhnarodnyi tsentr naukovykh doslidzhen. https://doi.org/10.36074/04.12.2020.v2.12 [in Ukrainian].

McCartney, G., & McCartney, A. (2020). Rise of the machines: towards a conceptual service-robot research framework for the hospitality and tourism industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(12), 3835–3851. https://doi.org/10.1108/IJCHM-05-2020-0450 [in English].

Mordor Intelligence. (2022, June). Industry 4.0 Market – Growth, Trends, and Forecasts (2020 – 2025). ASDreports. https://www.asdreports.com/market-research-report-538241/industry-market-growth-trends-forecasts [in English].

Ovsiienko, N. V. (2021). Optymizatsiia instrumentariiu marketynhovoi polityky komunikatsii diialnosti brendu [Optimization of marketing policy in brand communication activities]. Economy and Society, 24. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-47 [in Ukrainian].

Pipyros, K., Mitrou, L., Gritzalis, D., & Apostolopoulos, T. (2016). Cyberoperations and international humanitarian law: A review of obstacles in applying international law rules in cyber warfare. Information and Computer Security, 24(1), 38–52. https://doi.org/10.1108/ICS-12-2014-0081 [in English].

Prykaziuk, N., & Gumenyuk, L. (2020). Kiber-strakhuvannia yak vazhlyvyi instrument zakhystu pidpryiemstv v umovakh tsyfrovizatsii ekonomiky [Cyber-insurance as an important tool of enterprise protection in the digitization economy]. Efektyvna ekonomika, 4. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.4.6 [in Ukrainian].

Raban, Y., & Hauptman, A. (2018). Foresight of cyber security threat drivers and affecting technologies. Foresight, 20(4), 353–363. https://doi.org/10.1108/FS-02-2018-0020 [in English].

Sahirova, A. S. (2021). Zabezpechennia ekonomichnoi bezpeky v hotelnomu biznesi za dopomohoiu innovatsii [Ensuring economic security in the hotel business with the help of innovation]. Pryazovskyi Economic Herald, 1(24), 104–108. https://doi.org/10.32840/2522-4263/2021-1-17 [in Ukrainian].

Shcho take kiberzakhyst? – vyznachennia z tekhopedii [What is cyber security? – definition from technical education]. (2022). Theastrologypage. https://uk.theastrologypage.com/cyber-defense [in Ukrainian].

Thomaidis, A. (2022). Data Breaches in Hotel Sector According to General Data Protection Regulation (EU 2016/679). In M. Valeri (Ed.), Tourism Risk (pp. 129–140). Emerald. https://doi.org/10.1108/978-1-80117-708-520221009 [in English].

Tuna, A. A., & Türkmendağ, Z. (2022). Cyber Business Management. In F. Özsungur (Ed.), Conflict Management in Digital Business (pp. 281–301). Emerald. https://doi.org/10.1108/978-1-80262-773-220221026 [in English].

Yak vyzhyty brendovi u kryzovii sytuatsii, abo shcho robyty, yakshcho media ofitsiino "pokhovaly" kompaniiu [How to survive a brand in a crisis situation, or what to do if the media officially "buried" the company]. (n.d.). Executives. Retrieved March 7, 2022, from https://executives.com.ua/yak-vyzhyty-brendovi-u-kryzovii-sytuatsii/ [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2017, October 5). Pro osnovni zasady zabezpechennia kiberbezpeky Ukrainy [On the Basic Principles of Cybersecurity in Ukraine] (Law № 2163-VIII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19#Text [in Ukrainian].

Vij, M. (2019). The emerging importance of risk management and enterprise risk management strategies in the Indian hospitality industry: Senior managements’ perspective. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 11(4), 392–403. https://doi.org/10.1108/WHATT-04-2019-0023 [in English].

Zanizdra, M. Yu. (2020). Metody i praktika primeneniya ekologicheskogo forsaita: analiticheskii obzor [Methods and practice of applying environmental foresight: analytical review]. Economy of Industry, 2(90), 93–115. https://doi.org/10.15407/econindustry2020.02.093 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-27

Як цитувати

Верезомська, І., Бовш, Л., Приходько, К., & Баклан, Х. (2022). Кіберзахист готельних брендів. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації, 5(2), 190–209. https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.2.2022.270089

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ