Розроблення та впровадження науково обґрунтованих шкільних сніданків
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.1.2022.260885Ключові слова:
шкільні сніданки, норми споживання, нутрієнтний склад, оптимізація якості сніданківАнотація
Актуальність. У статті вивчено та проаналізовано сучасний стан здоров’я і харчування школярів. Розглянуто необхідність нагального корегування та можливість поліпшення раціонів харчування учнів закладів загальної середньої освіти за умови відповідності науковим стандартам харчування. Для забезпечення раціонального харчування школярів на осінній період розроблено науково обґрунтовані скомплектовані сніданки на два тижні, збалансовані за основними харчовими речовинами та енергетичною цінністю.
Мета дослідження − розроблення науково обґрунтованих шкільних сніданків та їхнє впровадження в загальноосвітніх навчальних закладах м. Черкаси.
Методи дослідження. Використано стандартні загальноприйняті статистичні і соціологічні методи, метод аналітично-теоретичного аналізу, анкетно-опитувальний метод, методи індукції і дедукції.
Результати. Визначено шляхи оптимізації нутрієнтного складу харчування та розроблено сніданки для школярів, що відповідають поставленим науково обґрунтованим завданням і вимогам нормативної документації, а саме наказу МОЗ України від 03.09.2017 № 1073 «Про затвердження Норм фізіологічних потреб населення України в основних харчових речовинах та енергії».
Висновки та обговорення. Результатами дослідження є розроблення сніданків для учнів віком від 6 до 18 років згідно з новою нормативною базою, до складу яких увійшли страви оздоровчого призначення, що відповідають принципам оптимального харчування та задовольняють 25–30 % добової потреби в основних нутрієнтах, вітамінах, мінеральних речовинах, зі співвідношенням білків : жирів : вуглеводів – 1 : 1 : 4.
Посилання
Bondar, M. (2022, 19 January). Prosto podumaite pro tsi tsyfry, − Zelenska vidpovila na krytyku pro shkilne kharchuvannia [Just Think About these Numbers, − Zelenskaya Responded to Criticism of School Meals]. https://education.24tv.ua/prosto-podumayte-pro-tsi-tsifri-zelenska-vidpovila-ukrayina-novini_n1845672 [in Ukrainian].
Cherkaska oblasna derzhavna administratsiia. (2022). Zahalna serednia osvita (2021–2022 navchalnyi rik) [General Secondary Education (2021–2022 Academic Year)]. https://ck-oda.gov.ua/zahalna-serednya-osvita/ [in Ukrainian].
Departament osvity i nauky Chernivetskoi oblasnoi derzhavnoi administratsii. (2021, 10 November). Tekhnolohichni Karty. Meniu za retsepturnykom Yevhena Klopotenko [Technological Maps. Menu According to the Recipe of Yevhen Klopotenko]. http://doncv.gov.ua/?p=4278 [in Ukrainian].
Driessen, C. E., Cameron, A. J., Thornton, L. E., Lai, S. K., & Barnett, L. M. (2014). Effect of Changes to the School Food Environment on Eating Behaviours and /or Body Weight in Children: a Systematic Review. Obesity Reviews, 15(12), 968–982. https://doi.org/10.1111/obr.12224 [in English].
Durazzo, A., Camilli, E., Marconi, S., Lisciani, S., Gabriellia, P., Gambelli, L., Aguzzi, A., Lucarini, M., Kiefer, J., & Marletta, L. (2019). Nutritional Composition and Dietary Intake of Composite Dishes Traditionally Consumed in Italy. Journal of Food Composition and Analysis, 77, 115– 124. https://doi.org/10.1016/j.jfca. 2019.01.007 [in English].
Eiichiro Ochiai. (2011). Mineral Nutrition. In Chemicals for Lifeand Living (Pt. 2, pp. 73–86). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-20273-5_6 [in English].
Horban, Yu. (2017, 14 Dezember). Skilky i choho yisty: MOZ vpershe za 18 rokiv zminyv normy kharchuvannia [How Much and What to Eat: for the First Time in 18 Years, the Ministry of Health Has Changed the Diet]. https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2364660-skilki-i-cogo-isti-moz-vperse-za-18-rokiv-zminiv-normi-harcuvanna.html [in Ukrainian].
Interfax-Ukraina. (2022, 4 January). Reforma shkilnoho kharchuvannia zapratsiuvala z 1 sichnia – Derzhprodspozhyvsluzhba [The Reform of School Nutrition Has Been in Effect Since January 1 – the State Food and Consumer Service]. https://interfax.com.ua/news/general/789769. html [in Ukrainian].
Karpenko, P. O., Peresichna, S. M., Hryshchenko, I. M., & Melnychuk, N. O. (2011). Osnovy ratsionalnoho i likuvalnoho kharchuvannia [Fundamentals of Rational and Therapeutic Nutrition. Kyiv National University of Trade and Economics [in Ukrainian].
Klopotenko, Ye. (2019). Zbirnyk retseptur strav dlia kharchuvannia ditei shkilnoho viku v orhanizovanykh osvitnikh ta ozdorovchykh zakladakh [Collection of Recipes for Meals for School-Age Children in Organized Educational and Health Institutions]. Litopys [in Ukrainian].
Ministry of Health of Ukraine. (2004, 22 November). Pro zatverdzhennia norm kharchuvannia u navchalnykh ta ozdorovchykh zakladakh [About the Statement of Norms of Food in Educational and Improving Establishments] (№ 1591). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1591-2004-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Ministry of Health of Ukraine. (2017, 3 September). Normy fiziolohichnykh potreb naselennia Ukrainy v osnovnykh kharchovykh rechovynakh i enerhii [Norms of Physiological Needs of the Population of Ukraine in Basic Nutrients and Energy] (№ 1073). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1206-17#Text [in Ukrainian].
Ministry of Health of Ukraine. (2021, 24 March). Pro zatverdzhennia norm ta Poriadku orhanizatsii kharchuvannia u zakladakh osvity ta dytiachykh zakladakh ozdorovlennia ta vidpochynku [About the Statement of Norms and the Order of the Organization of Food in Educational Institutions and Children’s Establishments of Improvement and Rest] (№ 305). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/305-2021-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Moskoni, L. (2019). Yizha dlia mozku. Nauka rozumnoho kharchuvannia [Brain Food. The Surprising. Science of Eating for Cognitive Power]. Nash format [in Ukrainian].
Niankovskyi, S. L., Yatsula, M. S., Chykailo, M. I., & Pasechniuk, I. V. (2012). Stan zdorov’ia shkoliariv v Ukraini [The State of Health of Schoolchildren in Ukraine]. Zdorov’e rebenka, 5(40), 109–114 [in Ukrainian].
Omelianenko, N. V., & Baranova, Yu. B. (2014). Orhanizatsiia kharchuvannia ditei u doshkilnykh navchalnykh zakladakh [Organization of Children’s Nutrition in Preschool Educational Institutions]. MTsFER-Ukraina [in Ukrainian].
Onishchenko, G. (2009). Zadachi i strategiya shkol’nogo pitaniya v sovremennykh usloviyakh [Tasks and Strategy of School Meals in Modern Conditions]. Voprosy pitaniya, 78(1), 16–21 [in Russian].
Peresichnyi, M. I., Karpenko, P. O., & Khlibiichuk, V. O. (2012). Naukova kontseptsiia orhanizatsii ratsionalnoho kharchuvannia uchniv zahalnoosvitnikh i profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Scientific Concept of the Organization of Rational Nutrition of Students of Secondary and Vocational Schools]. Problemy kharchuvannia, 1/2, 33–35 [in Ukrainian].
Peresichnyi, M. I., Korzun, V. N., & Karpenko, P. O. (2015). Zbirnyk retseptur kulinarnoi produktsii i napoiv (tekhnolohichnykh kart) dlia kharchuvannia ditei u doshkilnykh navchalnykh zakladakh [Collection of Recipes for Culinary Products and Beverages (Technological Maps) for Children’s Nutrition in Preschool Educational Institutions]. ArtEk [in Ukrainian].
Peresichnyi, M., Peresichna, S., Sobko, A., & Tiurikova, I. (2021). Scientific and Methodological Aspects of Designing Diets for Schoolchildren. Food Science and Technology, 15(1), 15–27 [in English].
Skapa T. (2021, 23 April). Pryntsypovi zminy, shcho zaprovadzhuie reforma kharchuvannia [Fundamental Changes Introduced by Nutrition Reform]. https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/23.04/Pryntsypovi%20zminy_shcho%20zaprovadzhuye%20reforma%20kharchuvannya_Tetyana%20Skapa.pdf [in Ukrainian].
Sobko, A. B., & Podolian, Ya. V. (2021, 18 October – 26 November). Vykorystannia tekhnolohii STEM-osvity v udoskonalenni orhanizatsii kharchuvannia shkoliariv m. Cherkasy [The Use uf STEM-Education Technologies in Improving the Organization of School Nutrition in Cherkasy]. In STEM-osvita: naukovo-praktychni aspekty ta perspektyvy rozvytku suchasnoi systemy osvity [STEM-Education: Scientific and Practical Aspects and Prospects of Development of the Modern Education System], Materials of the All-Ukrainian scientific and pedagogical advanced training (pp. 244–249), Odesa, Ukraine. Center for Ukrainian-European Scientific Cooperation [in Ukrainian].
Sofii, N. Z., Onopriienko, O. V., Naida, Yu. M., Prystinska, M. S., & Bolshakova, I. O. (2018). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian School: a Guide for Teachers] (Edit by N. M. Bibik). Litera LTD [in Ukrainian].
Uauy, R., & Dangour, A. D. (2009). Fat and Fatty Acid Requirements and Recommendations for Infants of 0–2 Years and Children of 2–18 Years. Annals of Nutrition and Metabolism, 55(1/3), 76–96. https://doi.org/10.1159/000228997 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Анна Собко, Світлана Пересічна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.