Організаційно-економічні тригери збалансованого розвитку ресторанної мережі в умовах сервісної економіки

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.1.2022.260868

Ключові слова:

сервісна економіка, ресторанний бізнес, ресторанні мережі, франчайзинг, організаційно-економічний інструментарій, збалансований розвиток, тригери ресторанного бізнесу

Анотація

Актуальність. Трансформаційні процеси соціально-економічних відносин в Україні актуалізують і обумовлюють необхідність дослідження і осмислення збалансованого розвитку систем ресторанного мережевого бізнесу через використання сучасних гнучких економіко-організаційних інструментів та застосування низки тригерів.

Метою статті є науково-практичне обґрунтування процесу формування збалансованого розвитку мережевих структур у ресторанному бізнесі в умовах сервісної економіки.

Методи дослідження. Для досягнення поставленої мети у дослідженні застосовано наукові й методичні підходи, які використовуються в ресторанному бізнесі при формуванні ресторанних мереж. Це, зокрема, системний, структурний, когнітивний (сучасний), організаційний та ситуаційний підходи. У межах дослідження використано низку наукових методів, які дали змогу провести належний теоретичний і практичний аналізи проблеми дослідження, зокрема семантичний аналіз, структурно-логічний аналіз, ретроспективний аналіз, методи аналізу та синтезу, узагальнення, групування і систематизації, метод експертних оцінок.

Результати. У статті актуалізовано і обумовлено необхідність подальшого теоретико-методологічного та практичного дослідження розвитку ресторанного бізнесу в умовах сервісної економіки. Виокремлені проблемні аспекти, які гальмують збалансований розвиток систем ресторанного бізнесу. Конкретизовані сучасні спеціальні принципи розвитку ресторанного бізнесу, врахування яких рекомендовано при формуванні мережевих форм бізнес-структур. Розглянута одна із найпоширеніших форм організації ресторанного бізнесу в світі – франчайзингові мережі. Наданий аналіз стану і проблем розвитку франчайзингового бізнесу в Україні, визначені та обґрунтовані його переваги. Наведена експертна оцінка фахівців щодо стану, проблем і тенденцій розвитку ресторанного бізнесу та нових інноваційних форм організації його мережевих структур. Розглянуто проблеми недостатньо ефективного організаційно-економічного супроводження бізнес-діяльності та відсутності збалансованого механізму її розвитку. На науково-прикладному рівні розглянуто використання в сучасній практиці управління системи тригерів – психологічних, економічних, організаційних, що підсилює результативність бізнес-процесів. Обґрунтовано особливу актуальність використання повного інструментарію системи організаційно-економічних тригерів для збалансованого розвитку ресторанних мереж в умовах сервісної економіки.

Висновки та обговорення. Для збалансованого розвитку функціонування підприємств сервісної сфери науковцями і практиками від бізнесу акцентується увага на визначенні та оцінці системи показників щодо постійного діагностування результативності бізнес-діяльності. Для повного синергетичного ефекту в сучасній практиці бізнесу застосовується система тригерів, які підсилюють ефективність бізнес-процесів на підприємствах ресторанного бізнесу в умовах сервісної економіки. Наукова новизна отриманих результатів дослідження полягає у подальшому розвитку науково-практичних положень щодо економіко-організаційного забезпечення збалансованого розвитку ресторанних мереж через розуміння сутності збалансованого розвитку ресторанних мереж у нових умовах конкурентного загострення.

Біографії авторів

Аліна Поплавська, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидатка культурології

Людмила Батченко, Київський національний університет культури і мистецтв

Докторка економічних наук

Лілія Гончар, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидатка економічних наук

Посилання

Arkhipov, V. V. (2018). Restoranna sprava: asortyment, tekhnolohiia i upravlinnia yakistiu produktsii v suchasnomu restorani [Restaurant Business: Range, Technology and Product Quality Management in a Modern Restaurant]. Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Avetysova, A. O. (2005). Restoranni merezhi: konkurentni perevahy, problemy, perspektyvy rozvytku [Restaurant Chains: Competitive Advantages, Problems, Prospects of Development]. Socio-Economic Research Bulletin, 28, 117–123 [in Ukrainian].

Borysov, D. (2022). Trendy 2022 r. Ukrainski realii: Dmytro Borysov [Trends 2022 Ukrainian Realities: Dmytro Borysov]. Restorator https://www.restorator.ua/post/trendy-2022-ukrainski-realii-dmytro-borysov [in Ukrainian].

Borysova, O. V. (2012). Tendentsii rozvytku hotelno-restorannoho biznesu v Ukraini [Trends in the Development of Hotel and Restaurant Business in Ukraine]. Economic Strategy and Perspectives of the Development of Trade and Services Sphere, 1(2), 331–338 [in Ukrainian].

Chaia, V. T. (2008). Analiticheskie trigerryi kak instrument antikrizisnogo upravleniya [Analytical Triggers as a Tool for Crisis Management]. Economic Analysis: Theory and Practice, 12(117), 13–22 [in Russian].

Gorbunov, S. (2012). Restoran. Ot odnogo do seti. Opyit postroeniya i upravleniya [Restaurant. From one to the Network. Experience in Construction and Management]. Restorannyie vedomosti [in Russian].

Kaplan, R., & Norton, D. (2016). Sbalansirovannaya sistema pokazatelei. Ot strategii k deistviyu [Balanced Scorecard. From Strategy to Action]. Olimp-Biznes [in Russian].

Katkalo, V. S. (2008). Evolyutsiya teorii strategicheskogo upravleniya [Evolution of the Theory of Strategic Management]. Izdatelstvo Sankt-Peterburgskogo universiteta [in Russian].

Khobta, V. M., Lavryk, U. V., & Kladchenko, I. S. (2014). Formuvannia kompleksnoho pidkhodu do otsiniuvannia zbalansovanosti rozvytku pidpryiemstva [Formation of an Integrated Approach to Assessing the Balance of Enterprise Development]. Bulletin of Economic Science of Ukraine, 1, 149–154 [in Ukrainian].

Kolesnikova, Yu. Yu. (2011). Formirovanie i razvitie setevyih struktur v restorannom biznese [Formation and Development of Network Structures in Restaurant Business] [PhD thesis, Baltic Academy of Tourism and Entrepreneurship] [in Russian].

Kotler, F., & Keller, K. L. (2022). Marketing. Menedzhment [Marketing. Management] (15th ed.). Piter [in Russian].

Kuzmin, O. Ye., & Melnyk, O. H. (2012). Ekonomichna diahnostyka [Economic Diagnostics . Znannia [in Ukrainian].

Miles, R. E., & Snow, Ch. C. (1986). Оrganizations: New Concepts for New Forms. California Management Review, 28(3), 62–73 [in English].

Mochernyi, S. V. (2000). Derzhano-korporatyvnyi kapitalizm [State-corporate Capitalism]. In Ekonomichna entsyklopediia [Economic Encyclopedia] (pp. 337–339). Akademiia [in Ukrainian].

Nechaiuk, L. I., & Nechaiuk, N. O. (2009). Hotelno-restorannyi biznes: menedzhment [Hotel and Restaurant Business: Management] (3rd ed.). Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Oleksiv, I. B. (2010). Formuvannia kontseptsii zbalansuvannia interesiv hrup ekonomiko-upravlinskoho vplyvu: problemy ta perspektyvy [Formation of the Concept of Balancing the Interests of Groups of Economic and Managerial Influence: Problems and Prospects]. Visnyk Natsionalnoho Universytetu “Lvivska Politekhnika” Seriia: Problemy Ekonomiky ta Upravlinnia, 684, 146–151 [in Ukrainian].

Piatnytska, H. T. (2007). Restoranne hospodarstvo Ukrainy: rynkovi transformatsii, innovatsiinyi rozvytok, strukturna pereoriientatsiia [Restaurant Industry of Ukraine: Market Transformations, Innovative Development, Structural Reorientation]. Kyiv National University of Trade and Economics [in Ukrainian].

Poplavskyi, M. M. (2011). Hotelno-restorannyi servis [Hotel and Restaurant Service]. Makros [in Ukrainian].

Radaev, V. V. (2008). Sovremennyi ekonomiko-sotsiologicheskie kontseptsii rynka [Modern Economic and Sociological Concepts of the Market]. Economic Sociology, 9(1), 20–50 [in Russian].

Raizberg, B. A., Lozovskii, L. Sh., & Starodubtceva, E. B. (1999). Sovremennyi ekonomicheskii slovar [Modern Economic Dictionary] (2nd ed.). INFRA-M[in Russian].

Shaposhnikova, M. (2022). Restorator Trendy 2022. Ukrainski realii: Mariia Shaposhnikova [Restaurateur Trends 2022. Ukrainian Realities: Maria Shaposhnikova]. Restorator. https://www.restorator.ua/post/trendy-2022-ukrainski-realii-maria-shaposhnikova [in Ukrainian].

Sheresheva, M. Yu. (2010). Formyi setevogo vzaimodeystviya kompaniy [Forms of Network Interaction of Companies]. VShE [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

Поплавська, А., Батченко, Л., & Гончар, Л. (2022). Організаційно-економічні тригери збалансованого розвитку ресторанної мережі в умовах сервісної економіки. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації, 5(1), 8–22. https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.1.2022.260868

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ