Організаційно-економічні тригери збалансованого розвитку ресторанної мережі в умовах сервісної економіки
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.1.2022.260868Ключові слова:
сервісна економіка, ресторанний бізнес, ресторанні мережі, франчайзинг, організаційно-економічний інструментарій, збалансований розвиток, тригери ресторанного бізнесуАнотація
Актуальність. Трансформаційні процеси соціально-економічних відносин в Україні актуалізують і обумовлюють необхідність дослідження і осмислення збалансованого розвитку систем ресторанного мережевого бізнесу через використання сучасних гнучких економіко-організаційних інструментів та застосування низки тригерів.
Метою статті є науково-практичне обґрунтування процесу формування збалансованого розвитку мережевих структур у ресторанному бізнесі в умовах сервісної економіки.
Методи дослідження. Для досягнення поставленої мети у дослідженні застосовано наукові й методичні підходи, які використовуються в ресторанному бізнесі при формуванні ресторанних мереж. Це, зокрема, системний, структурний, когнітивний (сучасний), організаційний та ситуаційний підходи. У межах дослідження використано низку наукових методів, які дали змогу провести належний теоретичний і практичний аналізи проблеми дослідження, зокрема семантичний аналіз, структурно-логічний аналіз, ретроспективний аналіз, методи аналізу та синтезу, узагальнення, групування і систематизації, метод експертних оцінок.
Результати. У статті актуалізовано і обумовлено необхідність подальшого теоретико-методологічного та практичного дослідження розвитку ресторанного бізнесу в умовах сервісної економіки. Виокремлені проблемні аспекти, які гальмують збалансований розвиток систем ресторанного бізнесу. Конкретизовані сучасні спеціальні принципи розвитку ресторанного бізнесу, врахування яких рекомендовано при формуванні мережевих форм бізнес-структур. Розглянута одна із найпоширеніших форм організації ресторанного бізнесу в світі – франчайзингові мережі. Наданий аналіз стану і проблем розвитку франчайзингового бізнесу в Україні, визначені та обґрунтовані його переваги. Наведена експертна оцінка фахівців щодо стану, проблем і тенденцій розвитку ресторанного бізнесу та нових інноваційних форм організації його мережевих структур. Розглянуто проблеми недостатньо ефективного організаційно-економічного супроводження бізнес-діяльності та відсутності збалансованого механізму її розвитку. На науково-прикладному рівні розглянуто використання в сучасній практиці управління системи тригерів – психологічних, економічних, організаційних, що підсилює результативність бізнес-процесів. Обґрунтовано особливу актуальність використання повного інструментарію системи організаційно-економічних тригерів для збалансованого розвитку ресторанних мереж в умовах сервісної економіки.
Висновки та обговорення. Для збалансованого розвитку функціонування підприємств сервісної сфери науковцями і практиками від бізнесу акцентується увага на визначенні та оцінці системи показників щодо постійного діагностування результативності бізнес-діяльності. Для повного синергетичного ефекту в сучасній практиці бізнесу застосовується система тригерів, які підсилюють ефективність бізнес-процесів на підприємствах ресторанного бізнесу в умовах сервісної економіки. Наукова новизна отриманих результатів дослідження полягає у подальшому розвитку науково-практичних положень щодо економіко-організаційного забезпечення збалансованого розвитку ресторанних мереж через розуміння сутності збалансованого розвитку ресторанних мереж у нових умовах конкурентного загострення.
Посилання
Arkhipov, V. V. (2018). Restoranna sprava: asortyment, tekhnolohiia i upravlinnia yakistiu produktsii v suchasnomu restorani [Restaurant Business: Range, Technology and Product Quality Management in a Modern Restaurant]. Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Avetysova, A. O. (2005). Restoranni merezhi: konkurentni perevahy, problemy, perspektyvy rozvytku [Restaurant Chains: Competitive Advantages, Problems, Prospects of Development]. Socio-Economic Research Bulletin, 28, 117–123 [in Ukrainian].
Borysov, D. (2022). Trendy 2022 r. Ukrainski realii: Dmytro Borysov [Trends 2022 Ukrainian Realities: Dmytro Borysov]. Restorator https://www.restorator.ua/post/trendy-2022-ukrainski-realii-dmytro-borysov [in Ukrainian].
Borysova, O. V. (2012). Tendentsii rozvytku hotelno-restorannoho biznesu v Ukraini [Trends in the Development of Hotel and Restaurant Business in Ukraine]. Economic Strategy and Perspectives of the Development of Trade and Services Sphere, 1(2), 331–338 [in Ukrainian].
Chaia, V. T. (2008). Analiticheskie trigerryi kak instrument antikrizisnogo upravleniya [Analytical Triggers as a Tool for Crisis Management]. Economic Analysis: Theory and Practice, 12(117), 13–22 [in Russian].
Gorbunov, S. (2012). Restoran. Ot odnogo do seti. Opyit postroeniya i upravleniya [Restaurant. From one to the Network. Experience in Construction and Management]. Restorannyie vedomosti [in Russian].
Kaplan, R., & Norton, D. (2016). Sbalansirovannaya sistema pokazatelei. Ot strategii k deistviyu [Balanced Scorecard. From Strategy to Action]. Olimp-Biznes [in Russian].
Katkalo, V. S. (2008). Evolyutsiya teorii strategicheskogo upravleniya [Evolution of the Theory of Strategic Management]. Izdatelstvo Sankt-Peterburgskogo universiteta [in Russian].
Khobta, V. M., Lavryk, U. V., & Kladchenko, I. S. (2014). Formuvannia kompleksnoho pidkhodu do otsiniuvannia zbalansovanosti rozvytku pidpryiemstva [Formation of an Integrated Approach to Assessing the Balance of Enterprise Development]. Bulletin of Economic Science of Ukraine, 1, 149–154 [in Ukrainian].
Kolesnikova, Yu. Yu. (2011). Formirovanie i razvitie setevyih struktur v restorannom biznese [Formation and Development of Network Structures in Restaurant Business] [PhD thesis, Baltic Academy of Tourism and Entrepreneurship] [in Russian].
Kotler, F., & Keller, K. L. (2022). Marketing. Menedzhment [Marketing. Management] (15th ed.). Piter [in Russian].
Kuzmin, O. Ye., & Melnyk, O. H. (2012). Ekonomichna diahnostyka [Economic Diagnostics . Znannia [in Ukrainian].
Miles, R. E., & Snow, Ch. C. (1986). Оrganizations: New Concepts for New Forms. California Management Review, 28(3), 62–73 [in English].
Mochernyi, S. V. (2000). Derzhano-korporatyvnyi kapitalizm [State-corporate Capitalism]. In Ekonomichna entsyklopediia [Economic Encyclopedia] (pp. 337–339). Akademiia [in Ukrainian].
Nechaiuk, L. I., & Nechaiuk, N. O. (2009). Hotelno-restorannyi biznes: menedzhment [Hotel and Restaurant Business: Management] (3rd ed.). Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Oleksiv, I. B. (2010). Formuvannia kontseptsii zbalansuvannia interesiv hrup ekonomiko-upravlinskoho vplyvu: problemy ta perspektyvy [Formation of the Concept of Balancing the Interests of Groups of Economic and Managerial Influence: Problems and Prospects]. Visnyk Natsionalnoho Universytetu “Lvivska Politekhnika” Seriia: Problemy Ekonomiky ta Upravlinnia, 684, 146–151 [in Ukrainian].
Piatnytska, H. T. (2007). Restoranne hospodarstvo Ukrainy: rynkovi transformatsii, innovatsiinyi rozvytok, strukturna pereoriientatsiia [Restaurant Industry of Ukraine: Market Transformations, Innovative Development, Structural Reorientation]. Kyiv National University of Trade and Economics [in Ukrainian].
Poplavskyi, M. M. (2011). Hotelno-restorannyi servis [Hotel and Restaurant Service]. Makros [in Ukrainian].
Radaev, V. V. (2008). Sovremennyi ekonomiko-sotsiologicheskie kontseptsii rynka [Modern Economic and Sociological Concepts of the Market]. Economic Sociology, 9(1), 20–50 [in Russian].
Raizberg, B. A., Lozovskii, L. Sh., & Starodubtceva, E. B. (1999). Sovremennyi ekonomicheskii slovar [Modern Economic Dictionary] (2nd ed.). INFRA-M[in Russian].
Shaposhnikova, M. (2022). Restorator Trendy 2022. Ukrainski realii: Mariia Shaposhnikova [Restaurateur Trends 2022. Ukrainian Realities: Maria Shaposhnikova]. Restorator. https://www.restorator.ua/post/trendy-2022-ukrainski-realii-maria-shaposhnikova [in Ukrainian].
Sheresheva, M. Yu. (2010). Formyi setevogo vzaimodeystviya kompaniy [Forms of Network Interaction of Companies]. VShE [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Аліна Поплавська, Людмила Батченко, Лілія Гончар
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.