Система контролінгу в готельно-ресторанному бізнесі: концептуальний підхід
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7468.4.2.2021.249075Ключові слова:
контролінг, системи контролінгу, удосконалення системи контролінгу, концептуальна адаптивна модель, концептуальне бачення, готельно-ресторанний бізнес, індустрія гостинностіАнотація
Актуальність. В сучасних кризових умовах ведення готельно-ресторанного бізнесу у розрізі забезпечення ефективності управлінської складової актуалізується застосування контролінгу як елементу антикризового управління в індустрії гостинності, що дозволяє перевести управління підприємством на якісно новий рівень за допомогою оцінки, координації, узгодження, оптимізації та контролю діяльності всіх служб та підрозділів, які функціонують на ньому.
Метою статті є розроблення та обґрунтування концептуальних теоретико-методологічних положень і практичних рекомендацій щодо удосконалення системи контролінгу в готельно-ресторанному бізнесі.
Методи дослідження. При формуванні методики концептуального бачення системи контролінгу в готельно-ресторанному бізнесі та основних напрямів її застосування використано сукупність загальнонаукових і спеціальних методів дослідження: спостереження, моделювання, аналізу і синтезу, порівняння, стратегічного аналізу, абстрактного моделювання та історико-логічний.
Результати. Визначено та обґрунтовано ключові особливості удосконалення системи контролінгу на підприємствах готельно-ресторанного бізнесу. Проаналізовано етапи її створення, зокрема підготовку, впровадження та автоматизацію. Окреслено основні концептуальні засади удосконалення системи контролінгу у сфері гостинності. Спроєктовано та обґрунтовано концептуальну адаптивну модель удосконалення системи контролінгу в готельно-ресторанному бізнесі, яка характеризується комплексністю та циклічністю і складається із трьох кіл (внутрішнього, середнього та зовнішнього), для кожного з яких визначені параметри витікання та взаємозв’язку.
Висновки та обговорення. Наукова новизна одержаних результатів полягає в проєктуванні та обґрунтуванні концептуальної адаптивної моделі удосконалення системи контролінгу на підприємствах готельно-ресторанного бізнесу, що має циклічний характер і дозволяє забезпечувати безперервне та постійне удосконалення як системи контролінгу, так і підприємства в цілому. Практичне значення одержаних результатів виявляється у можливості застосування розроблених та обґрунтованих теоретико-методологічних і прикладних концептуальних аспектів у реальній бізнес-практиці підприємств готельно-ресторанного бізнесу з метою забезпечення ефективності їх функціонування та підвищення конкурентоспроможності на ринку послуг України і закордону.
Посилання
Bieliakova, N. S., & Khmurova, V. V. (2021). Osoblyvosti zabezpechennia kontrolinhu ta realizatsii yoho v systemi upravlinnia pidpryiemstvom [Features of controlling and its implementation in the enterprise management system]. Modern Economics, 26, 12–16 [in Ukrainian].
Britchenko, I. H., & Kniazevych, A. O. (2015). Kontrolinh [Controlling]. Volynski oberehy [in Ukrainian].
Herasymenko, V. M. (2018). Mistse kontrolinhu v systemi pidvyshchennia efektyvnosti menedzhmentu orhanizatsii [The place of controlling in the system of improving the management of the organization]. The Bulletin of Transport and Industry Economics, 61, 174–179 [in Ukrainian].
Hiatt, J. M. (2006). ADKAR: a Model for Change in Business, Government and our Community. Prosci Research [in English].
Honchar, L., & Aukhimik, O. (2021). Formation of the control system at the enterprises of hotel and restaurant business: theoretical and methodological aspect. In European Vector of Development of the Modern Scientific Researches [Collective monograph] (pp. 227–248). Baltija Publishing [in English].
Kaplina, A. I. (2021). Kontrolinh yak instrument upravlinnia pidpryiemstvom [Controlling as a tool of enterprise management]. Economy and Society, 23. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-23-16 [in Ukrainian].
Kotter, J. P. (1995). Leading Change: Why Transformation Efforts Fail. Harvard Business Review. 73(2), 59–67 [in English].
Lozhachevska, O. M., Zaiats, O. V., Vynohradova, K. V., & Kuzhel, Ya. H. (2020). Mistse kontrolinhu v systemi upravlinnia pidpryiemstvom [The place of controlling in the enterprise management system]. Molodyi Vchenyi, 4(80), 331–335. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-4-80-68 [in Ukrainian].
Mann, R., & Mayer, E. (2000). Controlling für Einsteiger. Rezeptbuch zum Selbstaufbau eines Gewinn Steuerungssystems (Ringeinband). Haufe-Lexware[in German].
Pizhuk, O. I., Bodrov, V. H., & Mynchynska, I. V. (2019). Kontrolinhu v upravlinni pidpryiemstvom [Controlling in Enterprise Management]. University of the State Fiscal Service of Ukraine [in Ukrainian].
Tereshchenko, T. O., Zhuravel, M. O., & Humeniuk, M. O. (2017). Finansovyi kontrolinh u systemi upravlinnia kompaniieiu. [Financial controlling in the management system of the company]. Global and National Problems of Economics, 20, 584–588 [in Ukrainian].
Vikhanskii, O. S., & Naumov, A. I. (2006). Menedzhment [Management]. Jekonomist [in Russian].
Volkova, M. V. (2018). Kontrolinh [Controlling]. Kharkiv national university of om Beketov municipal economy [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Лілія Гончар, Ольга Аухімік
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.